Algemeen

We bieden zorg en ondersteuning aan binnen RTH en n-RTH. Binnen de grenzen van de RTH middelen of het persoonsvolgendbudget kan je volgende zorg en ondersteuning ‘inkopen’:

  • Dagondersteuning
  • Woonondersteuning
  • Begeleiding
  • Outreach

Je kan kiezen voor één van deze vormen of voor een combinatie. Afhankelijk van jouw concrete hulpvraag bieden we een specifiek ondersteuningsaanbod aan.

Woonondersteuning

Mensen wonen samen in drie woongroepen. Iedere woongelegenheid is huiselijk ingericht en bestaat uit een hal met berging, toilet, bureel van de begeleiding, een keuken, woon- en zitruimte (op de bovenverdieping).

De gemeenschappelijke keuken zorgt voor de maaltijden, onderhoudsmedewerkers staan in voor de logistieke ondersteuning.

Er is 24u/24u, 7d/7d begeleiding aanwezig. Voor de hygiënische zorgen en specifieke verpleegkundige taken doen we beroep op verschillende thuisverplegingsdiensten.

Sommige personen wonen er permanent, anderen gaan op regelmatige basis naar huis of komen enkele dagen logeren. Afhankelijk van de eigen mogelijkheden en de persoonlijke interesses sluiten ze aan bij activiteiten via dagondersteuning of vertoeven ze in de leefgroep.

Dagondersteuning

Op zoek naar een zinvolle dagbesteding? Dan kan je aansluiten op ons activiteitenaanbod. Van 10u tot 12u en van 15u tot 17u bieden begeleiders, ergotherapeuten en vrijwilligers activiteiten aan die tegemoetkomen aan de talenten, noden, behoeften en interesses van onze cliënten.

Dit kan in groepsverband of individueel zijn, binnen of buiten de muren van de voorziening.

Het aanbod is zeer gevarieerd: sportactiviteiten (fitness, zwemmen, netbal,…), handwerk (naaien, breien,…), creatieve activiteiten (schilderen, kaartjes maken, papier scheppen, juweeltjes maken,…), kookactiviteit, computerles, onderhouden van de tuin,…

Je kan een volledige dag aansluiten of een halve dag.

Begeleiding

Samen met de cliënt en zijn netwerk verlenen we informatie, advies en ondersteuning aan op verschillende domeinen:

  • handicapspecifieke noden/vragen,
  • gezondheid,
  • wonen,
  • huishouden,
  • structureren van het dagelijks leven,
  • zelfredzaamheid,
  • administratie/financiën,
  • daginvulling,
  • vrije tijd,
  • psychosociale welzijn,
  • relaties,
  • uitbouwen en versterken van het netwerk,
  • steun aan ouders, broers en zussen en het ruimere netwerk,
  • verlenen van advies m.b.t. hulpmiddelen en communicatie.

De ondersteuning vindt plaats in de leefomgeving van de cliënt (mobiel) of in Ter Muiden (ambulant). We nemen de tijd om het netwerk van de cliënt te leren kennen  en de begeleiding zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen, vragen en krachten van het gezin. Op deze manier willen we het samenleven optimaliseren.

Outreach

Behoefte aan handicapspecifieke knowhow? Iemand ondersteunen met een beperking kan een aantal vragen oproepen. Aan de hand van outreach willen we onze expertise delen om die vragen te beantwoorden. Dit kan door bespreking van een specifieke casus en/of via vorming. Zo kan de ondersteuning beter afgestemd worden op de vragen en noden van personen met een (vermoeden) van een handicap.

Close Menu